Przyjmowanie skarg i wniosków
ORGANIZACJA PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
1. Wójt lub w jego zastępstwie sekretarz przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godzinach od 13.00 do 16.00.
2. Zastępca wójta, skarbnik, kierownicy referatów oraz pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy urzędu.
3. Pracownicy urzędu, o których mowa powyżej, są obowiązani przyjmować do protokołu skargi i wnioski zgłaszane ustnie .
4. Przyjmujący skargi i wnioski zobowiązany jest potwierdzić złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący.
5. Skargi i wnioski wpływające do Urzędu podlegają zarejestrowaniu w rejestrze prowadzonym w referacie organizacyjnym przez inspektora ds. obsługi biura rady .
6. Skargi i wnioski wpływające bezpośrednio do pracowników administracyjnych należy niezwłocznie, w tym samym dniu przekazać do sekretariatu celem rejestracji w dzienniku poczty wpływającej.
7. Jeżeli pracownik otrzymał skargę dotyczącą jego działalności jest obowiązany przekazać ją niezwłocznie bezpośredniemu przełożonemu lub sekretarzowi.
8. W przypadku gdy wójt nie jest właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku Inspektor ds. obsługi biura rady, nie później niż w terminie 7 dni sporządza pismo o przekazaniu skargi lub wniosku właściwemu organowi, zawiadamiając o tym jednocześnie wnoszącego pismo, albo wskazując mu właściwy organ.
9. Skargi na wójta oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw dotyczących zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, przekazuje się do rozpatrzenia radzie.
10. Skargi i wnioski po zarejestrowaniu są przekazywane właściwym pracownikom merytorycznym, celem ich załatwienia.
11. Pracownicy powinni przystąpić do rozpatrywania sprawy bez zbędnej zwłoki z zachowaniem terminów podanych w art. 237 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.
12. Skargi i wnioski, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień należy rozpatrywać i załatwić niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie miesiąca.
13. W razie niezałatwienia skargi w terminie, w sprawie szczególnie skomplikowanej załatwienie skargi powinno nastąpić nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
14. O każdym niezałatwieniu skargi w terminie należy zawiadomić skarżącego lub wnioskodawcę, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
15. Po załatwieniu skargi lub wniosku, całość dokumentacji pracownik merytoryczny załatwiający sprawę jest obowiązany przekazać do referatu organizacyjnego inspektorowi ds. obsługi biura rady.
16. Za terminowość, rzetelność i prawidłowość merytoryczną załatwienia skarg i wniosków oraz kompletowanie i stronę formalną dokumentacji odpowiada pracownik prowadzący sprawę.
17. Nadzór bieżący nad terminowością załatwiania skarg i wniosków oraz kompletowaniem i stroną formalną przekazywanej dokumentacji przez pracowników merytorycznych sprawuje Inspektor ds. obsługi biura rady .
18. Sekretarz gminy raz w roku przeprowadza kontrolę w zakresie ewidencjonowania, sposobu rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
19. Pracownicy winni niewłaściwego i nieterminowego załatwiania skarg i wniosków podlegają odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej.
20. Regulacje prawne w zakresie trybu załatwiania skarg i wniosków określają ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków uregulowana została w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy Chrząstowice.