Refundacja VAT za gaz - informacja i wniosek
REFUNDACJA PODATKU VAT ZA DOSTARCZONE PALIWA GAZOWE W 2023 R. DLA GOSPODARSTW DOMOWYCH
Miejsce składania wniosków:
Ośrodek Pomocy Społecznej w Chrząstowicach
ul. Dworcowa 38 46-053 Chrząstowice
pokój nr 18
tel. 774219220 wew. 22
Sposób składania wniosku:
- osobiście w Ośrodku Pomocy Społecznej w Chrząstowicach;
- pocztą na adres: Ośrodek Pomocy Społecznej w Chrząstowicach ul. Dworcowa 38 46 - 053 Chrząstowice
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020r., poz. 344) (ePUAP).
W przypadku złożenia wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Osoby uprawnione do refundacji podatku VAT:
Wnioskodawcą jest osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.
Wnioskodawca musi łącznie spełnić dwa warunki:
- Refundacja przysługuje osobie korzystającej z ogrzewania gazowego – urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi musi być zgłoszone lub wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB),
- Gospodarstwo domowe spełnia kryterium dochodowe:
- w gospodarstwie jednoosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza 2100,00 zł,
- w gospodarstwie domowym wieloosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę;
Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustalana jest:
- dla wniosków złożonych od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 lipca 2023 r. na podstawie dochodów osiągniętych w 2021 roku;
- dla wniosków złożonych od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 października 2023 r. na podstawie dochodów osiągniętych w 2022 roku.
Wymagane dokumenty:
- prawidłowo i kompletnie wypełniony wniosek o wypłatę refundacji podatku VAT (z załącznikami jeśli te są konieczne)
- faktura dokumentująca dostarczenie paliw gazowych obejmująca okres dotyczący wniosku wraz z dowodem uiszczenia zapłaty za tę fakturę;
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, które mogą być niezbędne do ustalenia wypłaty refundacji podatku VAT
Instrukcja wypełnienia wniosku.pdf (243,53KB)
Poradnik wnioskodawcy.pptx (881,65KB)
Wniosek_o_wyplate_refundacji_podatku_VAT.pdf (395,78KB)
Wniosek_o_wyplate_refundacji_podatku_VAT.docx (54,03KB)
Wszelkie informacje również na stronie: https://www.gov.pl/web/klimat/refundacja-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2023-r
Termin składania wniosków o refundację podatku VAT:
- do dnia 29 lutego 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
- po dniu 29 lutego 2024 r. – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku
Wypłata refundacji podatku VAT:
Przelewem na rachunek bankowy – we wniosku o refundację podatku VAT należy wskazać numer rachunku, na który zostanie przekazana kwota przydzielonego świadczenia. Wskazany do przelewu numer rachunku nie musi należeć do osoby składającej wniosek.
Terminy załatwienia sprawy:
- W przypadku przyznania świadczenia, wnioskodawca otrzymuje informację o przyznaniu świadczenia na adres e-mail podany we wniosku. W przypadku braku adresu e-mail, wnioskodawca może odebrać informację o przyznaniu świadczenia osobiście. Nieodebranie informacji nie wstrzymuje wypłaty świadczenia.
- W przypadku odmowy przyznania świadczenia w terminie miesiąca od złożenia wniosku zostanie wydana decyzja administracyjna w tej sprawie.
- W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku, urząd wzywa pisemnie osobę ubiegającą się o świadczenie do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Gdy osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów, podmiot realizujący świadczenie przyjmuje wniosek i wyznacza termin nie krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni na uzupełnienie brakujących dokumentów. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
- W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania wyjaśniającego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji w sprawie refundacji podatku VAT służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Chrząstowice.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu
- Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego