Skargi i wnioski
ORGANIZACJA PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
1. Wójt lub w jego zastępstwie Sekretarz przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godzinach od 13.00 do 16.00.
2. Zastępca Wójta, Skarbnik, Kierownicy Referatów oraz pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy Urzędu.
3. Pracownicy Urzędu, o których mowa powyżej, są obowiązani przyjmować do protokołu skargi i wnioski zgłaszane ustnie.
4. Przyjmujący skargi i wnioski zobowiązany jest potwierdzić złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący.
5. Skargi i wnioski wpływające do Urzędu podlegają zarejestrowaniu w rejestrze prowadzonym w Referacie Organizacyjnym przez Inspektora ds. obsługi biura Rady.
6. Skargi i wnioski wpływające bezpośrednio do pracowników administracyjnych należy niezwłocznie, w tym samym dniu przekazać do sekretariatu celem rejestracji w dzienniku poczty wpływającej.
7. Jeżeli pracownik otrzymał skargę dotyczącą jego działalności jest obowiązany przekazać ją niezwłocznie bezpośredniemu przełożonemu lub Sekretarzowi.
8. W przypadku gdy Wójt nie jest właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku Inspektor ds. obsługi biura Rady, nie później niż w terminie 7 dni sporządza pismo o przekazaniu skargi lub wniosku właściwemu organowi, zawiadamiając o tym jednocześnie wnoszącego pismo, albo wskazując mu właściwy organ.
9. Skargi na Wójta oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw dotyczących zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, przekazuje się do rozpatrzenia Radzie.
10. Skargi i wnioski po zarejestrowaniu są przekazywane właściwym pracownikom merytorycznym, celem ich załatwienia.
11. Pracownicy powinni przystąpić do rozpatrywania sprawy bez zbędnej zwłoki z zachowaniem terminów podanych w art. 237 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.
12. Skargi i wnioski, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień należy rozpatrywać i załatwić niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie miesiąca.
13. W razie niezałatwienia skargi w terminie, w sprawie szczególnie skomplikowanej załatwienie skargi powinno nastąpić nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
14. O każdym niezałatwieniu skargi w terminie należy zawiadomić skarżącego lub wnioskodawcę, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
15. Po załatwieniu skargi lub wniosku, całość dokumentacji pracownik merytoryczny załatwiający sprawę jest obowiązany przekazać do Referatu Organizacyjnego Inspektorowi ds. obsługi biura Rady .
16. Za terminowość, rzetelność i prawidłowość merytoryczną załatwienia skarg i wniosków oraz kompletowanie i stronę formalną dokumentacji odpowiada pracownik prowadzący sprawę.
17. Nadzór bieżący nad terminowością załatwiania skarg i wniosków oraz kompletowaniem i stroną formalną przekazywanej dokumentacji przez pracowników merytorycznych sprawuje Inspektor ds. obsługi biura Rady .
18. Sekretarz Gminy raz w roku przeprowadza kontrolę w zakresie ewidencjonowania, sposobu rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
19. Pracownicy winni niewłaściwego i nieterminowego załatwiania skarg i wniosków podlegają odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej.
20. Regulacje prawne w zakresie trybu załatwiania skarg i wniosków określają ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków uregulowana została w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy Chrząstowice.