Obwieszczenie - ustalenie środowiskowych uwarunkowań zgody - "Budowa zespołu przemysłowo - magazynowo - usługowego z zapleczem socjalno - biurowym i infrastrukturą techniczną"
Chrząstowice 2023-10-02
OŚ.6220.2.2023
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775) i art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 74 ust. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023, poz. 1094 z późn. zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 31, § 3 ust. 1 pkt 37 b), d), § 3 ust. 1 pkt 54 b), § 3 ust. 1 pkt 58 b) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 z poźn. zm.), na wniosek spółki Redkom Logistic Park Opole Górski Sp. k z siedzibą w Starej Iwicznej przy ul. Słonecznej 116A, w imieniu której działa pełnomocnik Anna Kata – Sałek, Poznań, ul. Winogrady 137
O R Z E K A M
ustalić dla spółki Redkom Logistic Park Opole Górski Sp. k z siedzibą w Starej Iwicznej przy ul. Słonecznej 116A w imieniu której działa pełnomocnik Anna Kata – Sałek, Poznań, ul. Winogrady 137, środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie zespołu przemysłowo – magazynowo – usługowego z zapleczem socjalno – biurowym i infrastrukturą techniczną” na działkach 267/9, 277/11, 268/11 k.m. 7 obręb Chrząstowice
- Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia
Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest budowa zespołu przemysłowo - magazynowo - usługowego z zapleczem socjalno-biurowym i infrastrukturą techniczną z przeznaczeniem pod wynajem powierzchni dla prowadzenia działalności zakresie: magazynowania, nieuciążliwej produkcji, montażu, konfekcjonowania, dystrybucji.
Powierzchnia terenu dla całego obszaru zainwestowania wynosi ok. 4,63 ha, w tym:
- powierzchnia zabudowy - ok. 2,41 ha,
- powierzchnia utwardzona - ok. 1,30 ha,
- powierzchnia zielona - ok. 0,92 ha.
W ramach planowanego przedsięwzięcia będą realizowane:
1). stacja gazowa podwyższonego średniego ciśnienia - w przypadku lokalizacji zbiorników LNG, LPG, CNG, konieczne będzie wykonanie stacji regazyfikacji skroplonego gazu. Maksymalne ciśnienie pracy jakie może wystąpić w stacji np. LNG wynosi 1,6 MPa;
2). instalacja do naziemnego magazynowania produktów naftowych tj. zbiorników na olej o łącznej pojemności ok. 6,88 m3, w tym:
- 2 sztuki awaryjnego agregatu prądotwórczego, wyposażonego we własny zbiornik paliwa zintegrowany z silnikiem, o pojemności zbiornika paliwa ok. 2 m3 (razem ok. 4 m3),
- 2 sztuki pomp diesla, gdzie olej napędowy magazynowany będzie w pompowni wody ppoż. w zbiornikach dostarczonych wraz z pompami o pojemności ok. 1,44 m3 każdy (razem ok. 2,88 m3).
Zbiorniki będą dwupłaszczowe z systemem dozującym i monitorującym ilość paliwa w zbiorniku. Częstotliwość napełniania zbiorników zależna będzie od występowania sytuacji awaryjnych, przy czym do sprawdzania stanu technicznego urządzeń wystarczy kilkurazowe (2-3 razowe) napełnianie zbiorników na olej napędowy w ciągu roku.
- instalacje do naziemnego magazynowania gazów łatwopalnych stanowiące zbiorniki na gaz LNG/CNG/LPG, które projektuje się jako alternatywne rozwiązanie w przypadku braku możliwości przyłączenia instalacji do sieci gazowej, w terminie planowanej realizacji inwestycji (planowane jako czasowe rozwiązanie) lub niewystarczających zasobów sieci na terenie inwestycji. Lokalizacja zbiorników planowana jest poza halą w postaci naziemnych zbiorników. Technologia montażu zbiorników zależna będzie od dostawcy gazu płynnego. Lokalizacja poza budynkiem hali umożliwi dostawę gazu do zbiorników przez firmy zewnętrzne za pomocą cystern. Alternatywnie rozważa się zainstalowanie zbiorników z gazem CNG, LNG, LPG o łącznej pojemności do ok. 107,2 m3; do ok. 50 Mg;
- obiekty budowlane o powierzchni 2,41 ha, w tym hala, portiernia, zbiornik wody p-poż i pompownia p-poż, stacje transformatorowe. Hala wyposażona będzie w części lub całości w system wysokiego regałowania. Obsługa za- i wytowarowania odbywać się będzie przy pomocy wózków widłowych elektrycznych, żelowych bezobsługowych, kwasowych lub wózków ręcznych. Część hali może zostać wyposażona w chłodnie lub mroźnie np. dla hurtowni artykułów spożywczych. W hali przewiduje się budowę zespołów socjalno- biurowych wyposażonych w węzły sanitarne, pomieszczenia do przygotowania i spożywania posiłków, zespoły szatniowe dla pracowników fizycznych oraz pomieszczenia administracyjne, porządkowe i techniczne.
- naziemne miejsca parkingowe. Powierzchnia użytkowana planowanych zespołów parkingów wraz z towarzyszącą im infrastrukturą wynosi ok. 1,30 ha (w tym parkingi dla samochodów osobowych, drogi, chodniki, doki, place manewrowe).
Długość dróg wewnętrznych stanowiących infrastrukturę towarzyszącą projektowanej inwestycji wynosi ok. 600 mb. Infrastruktura towarzysząca obejmuje również sieci: kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, wodociągowe, gazowe, światłowodu, instalacji elektrycznych i teletechnicznych.
W związku z realizacją przedsięwzięcia prowadzone będą prace budowlane obejmujące: przygotowanie terenu pod inwestycję, organizację placu budowy, stabilizację gruntu pod budynki i drogi, wykonanie wykopów i fundamentów oraz zbiornika retencyjnego, położenie nowej infrastruktury technicznej, przyłączeń do sieci zewnętrznych budowę obiektów. W ramach przedsięwzięcia nie będą prowadzone prace rozbiórkowe.
Konstrukcję hali stanowić będą żelbetowe słupy i stalowe kratownice stropodachu, ściany zewnętrzne w formie lekkiej obudowy z płyt warstwowych i elementów prefabrykowanych betonowych mających funkcję osłonową. Stropy żelbetowe kanałowe. Zaprojektowano doki - bramy przeładunkowe, wjazdowe, wejścia do budynku i okna w miejscach zespołów socjalno - biurowych. Na dachu świetliki i pasma świetlne oraz klapy dymowe, które pełnią funkcję doświetlającą przestrzeń hali.
- Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
- Prace przygotowawcze, związane ze ściągnięciem wierzchniej warstwy gleby, należy przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków, czyli poza okresem od 1 marca do 15 października. W przypadku konieczności wykonania prac przygotowawczych w okresie lęgowym, prace te należy poprzedzić kontrolą ornitologa, pod kątem występowania chronionych gatunków ptaków, w okresie od 1 do 3 dni przed planowanym terminem ich wykonania. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, prace przygotowawcze należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta, potwierdzonego przez ornitologa, lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów zawartych w obowiązujących przepisach.
- W okresie od 15 lutego do 31 października wykopy, które będą miały pozostać otwarte przez noc (w godzinach od 18:00 do 6:00) należy zabezpieczyć przed przedostawaniem się do nich drobnych zwierząt przez przykrycie ich siatką o drobnych oczkach lub za pomocą wygrodzeń herpetologicznych umieszczonych w granicach obszaru prac. Przed rozpoczęciem prac w dniu następnym, a także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów, wykopy należy skontrolować, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku stwierdzenia obecności zwierząt, należy je niezwłocznie odłowić i przenieść poza obszar realizacji przedsięwzięcia.
- Wszelkie prace w obrębie planowanej inwestycji wykonać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, który zapewni zabezpieczenie środowiska wodno-gruntowego przed wyciekami paliw i płynów technicznych.
- Zaplecze budowy, a w szczególności miejsca postoju, tankowania i naprawy pojazdów, zabezpieczyć przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu i wód oraz wyposażyć w środki do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych (sorbenty), w sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu - zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwiania.
- Wykopy zabezpieczyć przed przedostaniem się do gruntu substancji szkodliwych dla środowiska wodnego.
- W przypadku konieczności odwodnienia wykopów: prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżenia poziomu wód gruntowych; do minimum ograniczyć czas odwadniania wykopów oraz ograniczyć wpływ prac do terenu działki inwestycyjnej; wody z odwodnienia odprowadzać w sposób nie powodujący zalewania terenów sąsiednich oraz niezmieniający stanu wody na gruncie, w szczególności kierunku odpływu wód opadowych ze szkodą dla gruntów sąsiednich.
- Zastosować rozwiązania technologiczne oraz materiały o odpowiedniej jakości, spełniające wymogi ochrony środowiska, które nie wpływają na pogorszenie stanu środowiska wodnego.
- Pomieszczenia technologiczne oraz miejsca magazynowania substancji niebezpiecznych wyposażyć w neutralizatory i sorbenty do neutralizacji oraz likwidacji ewentualnych wycieków (ilość oraz rodzaj stosowanych środków powinien być odpowiednio dobrany do substancji stosowanych w zakładzie).
- Odpady niebezpieczne gromadzić i przechowywać w wyodrębnionych do tego celu miejscach, w opakowaniach lub pojemnikach odpornych na działanie składników tych odpadów, posiadających szczelne zamknięcie, uniemożliwiające przypadkowe przedostanie się odpadów do środowiska podczas ich zbierania, załadunku, transportu i rozładunku, na szczelnych posadzkach, odpornych na działanie substancji niebezpiecznych.
- Roboty budowlane prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach od 600 do 2200, z wyłączeniem prac wymagających zachowania ciągłości robót.
- Prace wykonywane mechanicznym sprzętem należy ograniczyć do minimum, w celu ograniczenia uciążliwości w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz hałasu.
- Należy stosować urządzenia powodujące jak najmniejszą emisję zanieczyszczeń do powietrza.
- Masy ziemne usuwane lub przemieszczane w trakcie realizacji inwestycji zagospodarować w ramach prowadzonego przedsięwzięcia, pod warunkiem dotrzymania standardów jakości gleby i ziemi.
- Ograniczenie konieczności niszczenia istniejącej szaty roślinnej w obrębie planowanej inwestycji.
III. Wymagania dotyczące ochrony środowiska, konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:
- Zaprojektować i wyposażyć budynek produkcyjny w szczelną, nienasiąkliwą posadzkę.
- W przypadku zastosowania w stacji transformatorowej transformatorów olejowych, na wypadek awarii, w celu uniknięcia przedostania się oleju lub cieczy izolacyjnej do środowiska wodno-gruntowego, pod transformatorami należy zastosować szczelne misy olejowe, będące w stanie zmagazynować 100 % oleju oraz substancji z akcji gaśniczej, wykonane z takich materiałów, aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego.
- Należy przewidzieć i zabezpieczyć miejsca bezpiecznego gromadzenia, magazynowania odpadów przewidzianych do wytworzenia w trakcie realizacji i eksploatacji inwestycji oraz mas ziemnych przewidzianych do zagospodarowania.
- Należy wyznaczyć miejsca na bazy, magazyny, tak aby nie powstawały zakłócenia ruchu drogowego.
- Zaplecza budowy, place magazynowe, miejsca przechowywania substancji niebezpiecznych oraz magazynowania odpadów, należy lokalizować wyłącznie na terenach utwardzonych (np. płytami betonowymi).
- Zastosować rozwiązania technologiczne oraz materiały o odpowiedniej jakości, spełniające wymogi ochrony środowiska, które nie wpływają na pogorszenie stanu środowiska wodnego.
IV. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii:
Planowane przedsięwzięcie nie należy do przedsięwzięć stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii określonych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2013 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138).
V. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko:
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.).
VI. W przypadku, o którym mowa w art. 135 ust. 1 ustawy – POŚ- stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:
Dla projektowanego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność utworzenia ograniczonego obszaru użytkowania oraz określenia granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dot. obiektów budowlanych i sposobu korzystania z nich.
U Z A S A D N I E N I E
Materialnoprawną podstawą orzekania w niniejszej sprawie jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z poźn. zm.) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 z poźn. zm.).
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Uzyskanie wspomnianej decyzji jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko i planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
W dniu 01.08.2023 r. na wniosek inwestora z dnia 31.07.2023 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie zespołu przemysłowo – magazynowo – usługowego z zapleczem socjalno – biurowym i infrastrukturą techniczną” na działkach 267/9, 277/11, 268/11 k.m. 7 obręb Chrząstowice. Zgodnie z art. 74 ust. 1 w/w ustawy dokumentacja obejmuje następujące elementy:
- wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia (KIP) o planowanym przedsięwzięciu zgodnie z art. 74 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, zawierającą dane określone w art. 62a ust. 1 w/w ustawy,
- poświadczone przez właściwy organ kopie map ewidencyjnych, obejmujących przewidywany teren, objęty zmianą, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.
Przedmiotowe przedsięwzięcie, zostało zakwalifikowane do kategorii przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 z poźn. zm.) dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony w:
- § 3 ust. 1 pkt 31 - instalacje do przesyłu gazu inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 20 oraz towarzyszące im tłocznie lub stacje redukcyjne, z wyłączeniem gazociągów o ciśnieniu nie większym niż 0,5 MPa i przyłączy do budynków; przy czym tłocznie lub stacje redukcyjne budowane, montowane lub przebudowywane przy istniejących instalacjach przesyłowych nie są przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko;
- § 3 ust. 1 pkt 37 lit. b), d) - instalacje do naziemnego magazynowania:(...), b) produktów naftowych,(...), d) gazów łatwopalnych,(...) - inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 22, z wyłączeniem instalacji do magazynowania paliw wykorzystywanych na potrzeby gospodarstw domowych, zbiorników na gaz płynny o łącznej pojemności nie większej niż 10 m3 oraz zbiorników na olej o łącznej pojemności nie większej niż 3 m3, a także niezwiązanych z dystrybucją instalacji do magazynowania stałych surowców energetycznych;
- § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b) - zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: (...), b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a;
- § 3 ust. 1 pkt 58 lit. b) - garaże, parkingi samochodowe lub zespoły parkingów, w tym na potrzeby planowanych, realizowanych lub zrealizowanych przedsięwzięć, o których mowa w pkt 50, 52-55 i 57, wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, o powierzchni użytkowej nie mniejszej niż: (...), b) 0,5 ha na obszarach innych niż wymienione w lit.a.
Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest budowa zespołu przemysłowo - magazynowo - usługowego z zapleczem socjalno-biurowym i infrastrukturą techniczną z przeznaczeniem pod wynajem powierzchni dla prowadzenia działalności zakresie: magazynowania, nieuciążliwej produkcji, montażu, konfekcjonowania, dystrybucji.
Inwestycja może być realizowana w całości lub etapami. Inwestor dopuszcza możliwość realizacji inwestycji w podziale na etapy, np. budowie jedynie części budynku i następnie budowie pozostałych części.
W ramach planowanego przedsięwzięcia będą realizowane:
- stacja gazowa podwyższonego średniego ciśnienia - w przypadku lokalizacji zbiorników LNG, LPG, CNG, konieczne będzie wykonanie stacji regazyfikacji skroplonego gazu. Maksymalne ciśnienie pracy jakie może wystąpić w stacji np. LNG wynosi 1,6 MPa, zatem realizacja tego typu instalacji przekracza próg kwalifikujący do konieczności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w tym zakresie (o ciśnieniu nie większym niż 0,5 MPa);
- instalacja do naziemnego magazynowania produktów naftowych tj. zbiorników na olej o łącznej pojemności ok. 6,88 m3, w tym:
- 2 sztuki awaryjnego agregatu prądotwórczego, wyposażonego we własny zbiornik paliwa zintegrowany z silnikiem, o pojemności zbiornika paliwa ok. 2 m3 (razem ok. 4 m3),
- 2 sztuki pomp diesla, gdzie olej napędowy magazynowany będzie w pompowni wody ppoż. w zbiornikach dostarczonych wraz z pompami o pojemności ok. 1,44 m3 każdy (razem ok. 2,88 m3).
Zbiorniki będą dwupłaszczowe z systemem dozującym i monitorującym ilość paliwa w zbiorniku. Częstotliwość napełniania zbiorników zależna będzie od występowania sytuacji awaryjnych, przy czym do sprawdzania stanu technicznego urządzeń wystarczy kilkurazowe (2-3 razowe) napełnianie zbiorników na olej napędowy w ciągu roku.
- instalacje do naziemnego magazynowania gazów łatwopalnych stanowiące zbiorniki na gaz LNG/CNG/LPG, które projektuje się jako alternatywne rozwiązanie w przypadku braku możliwości przyłączenia instalacji do sieci gazowej, w terminie planowanej realizacji inwestycji (planowane jako czasowe rozwiązanie) lub niewystarczających zasobów sieci na terenie inwestycji. Lokalizacja zbiorników planowana jest poza halą w postaci naziemnych zbiorników. Technologia montażu zbiorników zależna będzie od dostawcy gazu płynnego. Lokalizacja poza budynkiem hali umożliwi dostawę gazu do zbiorników przez firmy zewnętrzne za pomocą cystern. Alternatywnie rozważa się zainstalowanie zbiorników z gazem CNG, LNG, LPG o łącznej pojemności do ok. 107,2 m3; do ok. 50 Mg;
- obiekty budowlane o powierzchni 2,41 ha , w tym hala, portiernia, zbiornik wody p-poż i pompownia p-poż, stacje transformatorowe). Hala wyposażona będzie w części lub całości w system wysokiego regałowania. Obsługa za- i wytowarowania odbywać się będzie przy pomocy wózków widłowych elektrycznych, żelowych bezobsługowych, kwasowych lub wózków ręcznych. Część hali może zostać wyposażona w chłodnie lub mroźnie np. dla hurtowni artykułów spożywczych. W hali przewiduje się budowę zespołów socjalno- biurowych wyposażonych w węzły sanitarne, pomieszczenia do przygotowania i spożywania posiłków, zespoły szatniowe dla pracowników fizycznych oraz pomieszczenia administracyjne, porządkowe i techniczne.
- naziemne miejsca parkingowe. Powierzchnia użytkowana planowanych zespołów parkingów wraz z towarzyszącą im infrastrukturą wynosi ok. 1,30 ha (w tym parkingi dla samochodów osobowych, drogi, chodniki, doki, place manewrowe).
Planowana inwestycja będzie realizowana w miejscowości Chrząstowice przy ulicy Ozimskiej, na działkach ew. nr: 267/9, 277/11, 268/11, obręb Chrząstowice. Obszar przeznaczony pod inwestycję stanowi obszar pól uprawnych.
Powierzchnia terenu dla całego obszaru zainwestowania wynosi ok. 4,63 ha, w tym:
- powierzchnia zabudowy - ok. 2,41 ha,
- powierzchnia utwardzona - ok. 1,30 ha,
- powierzchnia zielona - ok. 0,92 ha.
Długość dróg wewnętrznych stanowiących infrastrukturę towarzyszącą projektowanej inwestycji wynosi ok. 600 mb. Infrastruktura towarzysząca obejmuje również sieci: kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, wodociągu, sieci gazowej, światłowodu, instalacji elektrycznych i teletechnicznych.
Teren inwestycyjny objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy Chrząstowice Nr X.69.2015 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Chrząstowice (Dz. Urz. Woj. Op. z dnia 09 grudnia 2015 r„ poz. 2868 z późn. zm.).
Teren inwestycyjny zlokalizowany jest w obszarze oznaczonym na rysunku ww. planu symbolem PU-3, dla którego ustalono lokalizację następujących przedsięwzięć:
- obiektów produkcyjnych i usługowych, w tym obiektów rzemiosła o charakterze wytwórczym, wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi, z wykluczeniem działalności i zabudowy której przedmiotem jest składowanie odpadów oraz wykluczeniem zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska;
- baz transportowych oraz składów i magazynów, wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi, wykluczeniem składowania odpadów oraz wykluczeniem obiektów składowo - magazynowych stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska;
- obiektów i pomieszczeń administracyjnych, sanitarnych i socjalnych, związanych z obsługa działalności wymienionych w punktach 1-2;
- przebudowę, rozbudowę (nadbudowę), wymianę i zmiany funkcji istniejących budynków i urządzeń na inne dopuszczalne funkcje produkcyjne, składowo - magazynowe i usługowe;
- dróg i placów wewnętrznych w tym dróg pożarowych do obiektów według wymagań przepisów przeciwpożarowych, oraz parkingów i zjazdów z dróg publicznych;
- realizacje zieleni, w tym zieleni o funkcjach izolacyjnych;
- infrastruktury technicznej: elektroenergetycznej, wodociągowej, kanalizacyjnej, cieplnej gazowej telekomunikacyjnej.
Konstrukcję hali stanowić będą żelbetowe słupy i stalowe kratownice stropodachu, ściany zewnętrzne w formie lekkiej obudowy z płyt warstwowych i elementów prefabrykowanych betonowych mających funkcję osłonową. Stropy żelbetowe kanałowe. Zaprojektowano doki - bramy przeładunkowe, wjazdowe, wejścia do budynku i okna w miejscach zespołów socjalno - biurowych. Na dachu świetliki i pasma świetlne oraz klapy dymowe, które pełnią funkcję doświetlającą przestrzeń hali.
Nawierzchnie drogowe, place manewrowe przeładunkowe oraz nawierzchnie przeznaczone pod miejsca postojowe dla samochodów planuje się wykonać jako szczelne, z odpowiednią dla takiego tonażu podbudową. Wody opadowe z tych nawierzchni będą ujęte w system kanalizacji deszczowej.
Sieci i przyłącza do sieci - rurociągi układane będą na podsypce piaskowej oraz obsypane piaskiem ponad wierzchem rury. Podsypka i obsypka zostanie zagęszczona. Po wykonaniu prac związanych z przyłączem i siecią teren zostanie przywrócony do stanu sprzed robót. Rurociągi w stanie odkrytym zostaną zgłoszone do odbiorów technicznych, a po zakończeniu prac gestor dokona dezynfekcji i przepłukania. Dodatkowo sieć będzie poddana próbie ciśnieniowej aby sprawdzić szczelność i wytrzymałość złączy. Odcinki rurociągów łączone będą m.in. przez zgrzewanie metodą doczołową. Na trasach rurociągów, w zależności od ich przeznaczenia, wykonane zostaną studnie rewizyjne, a wszelkie przejścia przez nie zabezpieczone w sposób szczelny.
Infrastrukturę towarzyszącą planowanego przedsięwzięcia stanowić będą:
- tereny utwardzone, w skład których wchodzą drogi wewnętrzne, chodniki i parkingi dla pojazdów osobowych i ciężarowych, place manewrowe (przewiduje się miejsca do ładowania samochodów elektrycznych),
- zbiornik wody ppoż. i pompowni, portiernia, stacje transformatorowe,
- sieci: w postaci kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, wodociągu, sieci gazowej, światłowodu, instalacji elektrycznych i teletechnicznych.
Najbliższe otoczenie planowanej inwestycji stanowią obszary użytkowane rolniczo, a dalej zabudowa o charakterze przemysłowo - magazynowo - usługowym. W bezpośrednim sąsiedztwie planowanej inwestycji brak jest terenów podlegających ochronie akustycznej.
Wójt Gminy wystąpił z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o uzgodnienie zakresu raportu. Opinią nr NZ.9022.8.55.2023.EK z dnia 09.08.2023 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu, opinią GL.ZZŚ.3.4901.159.2023.DB z dnia 18.08.2023 r. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie oraz postanowieniem nr WOOŚ.4220.278.2023.JGD z dnia 30.08.2023 r. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, organy opiniujące wyraziły stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z poźn. zm.).
Powyższe dokumenty zawierają następujące warunki realizacji inwestycji:
Warunki uzgodnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu:
- prace przygotowawcze, związane ze ściągnięciem wierzchniej warstwy gleby, należy przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków, czyli poza okresem od 1 marca do 15 października. W przypadku konieczności wykonania prac przygotowawczych w okresie lęgowym, prace te należy poprzedzić kontrolą ornitologa, pod kątem występowania chronionych gatunków ptaków, w okresie od 1 do 3 dni przed planowanym terminem ich wykonania. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, prace przygotowawcze należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta, potwierdzonego przez ornitologa, lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów zawartych w obowiązujących przepisach;
- w okresie od 15 lutego do 31 października wykopy, które będą miały pozostać otwarte przez noc (w godzinach od 18:00 do 6:00) należy zabezpieczyć przed przedostawaniem się do nich drobnych zwierząt przez przykrycie ich siatką o drobnych oczkach lub za pomocą wygrodzeń herpetologicznych umieszczonych w granicach obszaru prac. Przed rozpoczęciem prac w dniu następnym, a także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów, wykopy należy skontrolować, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku stwierdzenia obecności zwierząt, należy je niezwłocznie odłowić i przenieść poza obszar realizacji przedsięwzięcia.
- Warunki uzgodnienia Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie:
- wszelkie prace w obrębie planowanej inwestycji wykonać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, który zapewni zabezpieczenie środowiska wodno-gruntowego przed wyciekami paliw i płynów technicznych;
- zaplecze budowy, a w szczególności miejsca postoju, tankowania i naprawy pojazdów, zabezpieczyć przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu i wód oraz wyposażyć w środki do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych (sorbenty), w sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu - zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwiania;
- wykopy zabezpieczyć przed przedostaniem się do gruntu substancji szkodliwych dla środowiska wodnego;
- w przypadku konieczności odwodnienia wykopów: prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżenia poziomu wód gruntowych; do minimum ograniczyć czas odwadniania wykopów oraz ograniczyć wpływ prac do terenu działki inwestycyjnej; wody z odwodnienia odprowadzać w sposób nie powodujący zalewania terenów sąsiednich oraz niezmieniający stanu wody na gruncie, w szczególności kierunku odpływu wód opadowych ze szkodą dla gruntów sąsiednich;
- zastosować rozwiązania technologiczne oraz materiały o odpowiedniej jakości, spełniające wymogi ochrony środowiska, które nie wpływają na pogorszenie stanu środowiska wodnego;
- budynek produkcyjny wyposażyć w szczelną, nienasiąkliwą posadzkę;
- w przypadku zastosowania w stacji transformatorowej transformatorów olejowych, na wypadek awarii, w celu uniknięcia przedostania się oleju lub cieczy izolacyjnej do środowiska wodno-gruntowego, pod transformatorami należy zastosować szczelne misy olejowe, będące w stanie zmagazynować 100 % oleju oraz substancji z akcji gaśniczej, wykonane z takich materiałów, aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego;
- pomieszczenia technologiczne oraz miejsca magazynowania substancji niebezpiecznych wyposażyć w neutralizatory i sorbenty do neutralizacji oraz likwidacji ewentualnych wycieków (ilość oraz rodzaj stosowanych środków powinien być odpowiednio dobrany do substancji stosowanych w zakładzie);
- odpady niebezpieczne gromadzić i przechowywać w wyodrębnionych do tego celu miejscach, w opakowaniach lub pojemnikach odpornych na działanie składników tych odpadów, posiadających szczelne zamknięcie, uniemożliwiające przypadkowe przedostanie się odpadów do środowiska podczas ich zbierania, załadunku, transportu i rozładunku, na szczelnych posadzkach, odpornych na działanie substancji niebezpiecznych.
W ramach inwestycji dopuszcza się możliwość zapewnienia potrzeb grzewczych z pomp ciepła oraz możliwość montażu instalacji fotowoltaicznej (paneli PV na dachu hali), wraz z magazynowaniem energii elektrycznej. Instalację będą tworzyć następujące elementy:
- stałe lub z możliwością zmiany kąta ustawienia paneli, konstrukcje wsporcze do montażu paneli fotowoltaicznych montowane na dachu,
- ogniwa fotowoltaiczne,
- falowniki (inwertery) np. o mocy znamionowej (AC) 25 kW/25 kVA - szt. 8, o mocy akustycznej mniejszej niż 60 dB.
Do obsługi dachowej instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywany jeden transformator o mocy 250 kVA, o mocy akustycznej mniejszej niż 50 dB.
Ponadto, alternatywnie dopuszcza się wykonanie paneli solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej.
Przewiduje się, że praca w hali będzie zorganizowana na trzy zmiany i wynosić będzie: 24 godz. na dobę przez 7 dni w tygodniu. Zakładane zatrudnienie wynosić będzie ok. 360 osób, w tym: pracownicy biurowi stanowić będą - ok. 60 osób, pracownicy fizyczni - ok. 300 osób.
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, szacunkowe zużycie mediów wyniesie: woda - ok. 4 307 m3/rok, gaz ziemny - ok. 619 tyś m3/rok, energia elektryczna - ok. 4 000 MWh/rok.
W związku z realizacją przedsięwzięcia prowadzone będą prace budowlane obejmujące: przygotowanie terenu pod inwestycję, organizację placu budowy, stabilizację gruntu pod budynki i drogi, wykonanie wykopów i fundamentów oraz zbiornika retencyjnego, położenie nowej infrastruktury technicznej, przyłączeń do sieci zewnętrznych budowę obiektów. W ramach przedsięwzięcia nie będą prowadzone prace rozbiórkowe.
Do wykonywania prac budowlanych wykorzystywane będą maszyny i pojazdy budowlane takie jak: walce, koparki, spycharki, ładowarki, samochody ciężarowe dowożące materiały budowlane, maszyny do zagęszczania betonu, dźwigi itp.
Etap realizacji inwestycji wiązać się będzie z występowaniem emisji niezorganizowanej, związanej przede wszystkim z pracą sprzętu oraz maszyn budowlanych przygotowujących teren pod budowę oraz pracami budowlanymi, a także ruchem pojazdów ciężarowych. Spalanie paliwa w silnikach maszyn, urządzeń budowlanych oraz pojazdów poruszających się po placu budowy skutkować będzie niezorganizowaną emisją tlenku węgla, węglowodorów, dwutlenku azotu, dwutlenku siarki oraz pyłu zawieszonego.
Oddziaływanie w związku z prowadzonymi pracami budowlanymi będzie miało charakter lokalny, charakteryzować się będzie dużą zmiennością w czasie i przestrzeni. Oddziaływanie to będzie pomijalnie małe.
Na etapie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza będą: nie więcej niż 3 kotły gazowe o mocy do 200 kW każdy, nie więcej niż 5 szt. urządzeń wentylacyjnych opcjonalnie z nagrzewnicą gazową o mocy do 200 kW każda, nie więcej niż 10 szt. urządzeń gazowych (promiennik/nagrzewnica) o mocy do 110 kW, nie więcej niż 9 szt. central wentylacyjnych opcjonalnie z nagrzewnicą gazową o mocy do 60 kW, nie więcej niż 33 szt. urządzeń gazowych (promiennik/nagrzewnica) o mocy do 55 kW. Ponadto na terenie inwestycji eksploatowane będą:
- wydzielone miejsca lub pomieszczenia ładowania akumulatorów wózków widłowych, których eksploatacja skutkować będzie emisją śladowych ilości kwasu siarkowego,
- urządzenia awaryjne - dwie pompy diesla zainstalowane na terenie pompowni wody p.poż.,
- 2 agregaty prądotwórcze.
Na terenie planowanej inwestycji będzie występować również emisja niezorganizowana, generowana przez pojazdy poruszające się po terenie obiektu. Natężenie ruchu kształtować się będzie na poziomie: ok. 162 pojazdów osobowych na dobę, ok. 36 pojazdów dostawczych na dobę oraz ok. 170 pojazdów ciężarowych na dobę.
Z załączonych do Kip obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym wynika, że standardy jakości powietrza poza terenem zakładu będą dotrzymane. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie skutkować negatywnym oddziaływaniem na jakość powietrza atmosferycznego.
Zgodnie z zapisami Rocznej oceny jakości powietrza w województwie opolskim Raport wojewódzki za rok 2022, wykonanej w Wydziale Monitoringu Środowiska w Opolu Departamentu Monitoringu Środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, przedmiotowe przedsięwzięcie usytuowane jest poza obszarami przekroczeń standardów jakości powietrza.
Najbliższe tereny chronione przed hałasem - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, zlokalizowane są w odległości ok. 345 m w kierunku południowym od granicy terenu przedsięwzięcia.
W trakcie budowy, w rejonie lokalizacji inwestycji okresowe zakłócenia akustyczne spowodowane będą pracą ciężkiego sprzętu budowlanego oraz przejazdami pojazdów transportujących materiały i surowce. Oddziaływanie to będzie miało charakter krótkotrwały, ograniczy się do terenu inwestycji i ustąpi wraz z zakończeniem prac budowlanych.
Na etapie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia źródłami hałasu będą źródła typu budynek (pompownia), źródła punktowe (urządzenia wentylacyjne i chłodnicze) oraz źródła liniowe (ruch samochodów osobowych i ciężarowych). Na podstawie wyników przeprowadzonych w kip obliczeń propagacji hałasu, zobrazowanych w postaci izolinii na mapie, dla pory dnia i dla pory nocy wykazano, że eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych akustycznie.
Planowane przedsięwzięcie będzie zaopatrywane w wodę z gminnej sieci wodociągowej. W czasie budowy plac budowy będzie wyposażony w przenośne urządzenia sanitarne. Odbiór nieczystości płynnych prowadzony będzie sukcesywnie przez uprawnione jednostki zewnętrzne. Na etapie realizacji inwestycji nie będą powstawały ścieki przemysłowe.
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia woda będzie zużywana w ilości ok. 4 307 m3/rok, na potrzeby: bytowe (ok. 3 942 m3/rok ; 10,80 m3/d) oraz przemysłowe - mycie posadzek (ok. 365 m3/rok; 1 m3/d). Powstające ścieki (bytowe i z utrzymania czystości) będą odprowadzane do gminnej sieci kanalizacyjnej, na podstawie stosownej umowy.
Na terenie inwestycji zostanie wykonana wewnątrzzakładowa sieć kanalizacji deszczowej, urządzenia podczyszczające - separator i piaskownik i ewentualna pompownia tłocząca. Wody opadowe będą odprowadzane: poprzez zbiornik retencyjno-odparowujący do rowu melioracyjnego bądź rzeki Swornicy lub do ziemi przez zbiornik retencyjno-infiltracyjny.
Teren przedsięwzięcia na etapie budowy zostanie wyposażony w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych (sorbenty), a w przypadku awaryjnego wycieku ww. substancjami zanieczyszczenie zostanie niezwłocznie usunięte jako odpad niebezpieczny. Zużyte środki do neutralizacji substancji ropopochodnych zostaną przekazane do dalszego zagospodarowania uprawnionemu odbiorcy.
Odpady zostały sklasyfikowane zgodnie z ustawą z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.) oraz z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Środowiska z 09 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1923).
Na etapie realizacji inwestycji mogą być wytwarzane odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne (np. o kodach: 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 15 01 04, 15 01 10*. 15 02 02*, 15 02 03, 17 02 01, 17 02 03, 17 04 05, 17 04 11, 17 09 04, 20 03 01) w sumarycznej, szacunkowej ilości ok. 5 060 Mg. Obowiązek zagospodarowania odpadów powstałych podczas robót budowlanych spoczywać będzie na ich wykonawcy. Wykonawca zobowiązany jest do selektywnego magazynowania odpadów z uwzględnieniem zasad postępowania z odpadami niebezpiecznymi oraz odpadami nadającymi się do powtórnego wykorzystania w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w ustawie o odpadach.
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, największą ilość wytwarzanych odpadów będą stanowiły odpady z grupy 15 i 16 katalogu odpadów (np. odpady o kodach: 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 15 01 10*, 15 02 02*, 15 02 03, 16 02 13*, 16 02 14, 16 02 16, 16 03 04, 16 03 06, 16 03 80, 16 06 01*). Pozostałą ilość wytwarzanych odpady będą stanowiły odpady z grupy 13 i 18 ww. katalogu (np. odpady o kodach: 13 01 13*, 13 02 08*, 13 05 01*, 13 05 02*, 13 05 07*, 18 01 08*. 18 01 09, 18 02 07*, 18 02 08) oraz odpady komunalne.
Odpady będą magazynowane w sposób selektywny, w odpowiednich opakowaniach (np. pojemnikach, beczkach, workach typu big-bag, kontenerach stalowych z pokrywą metalową lub zabezpieczonych brezentem) ustawionych w wydzielonych częściach hali oraz na utwardzonym podłożu poza halą. Po zebraniu ilości transportowej odpady te przekazywane będą uprawnionym podmiotom do dalszego zagospodarowania.
Brak jest przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Realizacja zespołu przemysłowo - magazynowo - usługowego będzie obejmowała typowe roboty budowlane, których wykonanie zgodnie ze sztuką budowlaną, dokumentacją projektową i przepisami prawa budowlanego oraz obowiązującymi normami i przepisami BHP, nie spowoduje zagrożenia katastrofą budowlaną.
Planowana inwestycja nie wpłynie znacząco na ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej zarówno w trakcie realizacji, jak i eksploatacji.
Oddziaływanie przedsięwzięcia na klimat rozpatrzono, uwzględniając łagodzenie zmian klimatu, a także adaptację do zmian klimatu i odporność na klęski żywiołowe. Planowane przedsięwzięcie będzie przystosowane do zmieniających się warunków klimatycznych i związanych z tym możliwości zdarzeń ekstremalnych, takich jak: powodzie, pożary, fale upałów, susze nawalne deszcze i burze oraz silne wiatry.
W wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia nastąpi przekształcenie krajobrazu w granicach planowanego zainwestowania oraz nastąpią zmiany w panoramach oraz osiach widokowych w zasięgu widoczności. W celu zminimalizowania oddziaływania przedsięwzięcia na krajobraz, inwestor planuje wykonanie elewacji budynków w stonowanych kolorach oraz zagospodarowane strefy wokół biur (przy wejściach) zielenią z wykorzystaniem wysokich krzewów.
Planowana inwestycja zlokalizowana będzie poza obszarami o wysokich i szczególnie wysokich walorach fizjonomicznych krajobrazu wskazanych w opracowaniu pn.: Waloryzacja krajobrazu naturalnego województwa opolskiego wraz z programem czynnej i biernej ochrony (K. Badora i K. Badora 2006). Krajobraz ten nie wyróżnia się na tle województwa w sposób szczególny.
Teren planowanej inwestycji nie jest wpisany do rejestru zabytków, nie podlega ochronie konserwatorskiej ani w całości, ani we fragmencie.
Obszar realizacji inwestycji znajduje się poza formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-4 i 6-9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336), a zatem nie będzie naruszać obowiązujących w stosunku do nich zakazów.
Przedsięwzięcie realizowane będzie poza granicami opolskich obszarów Natura 2000, a tym samym poza siedliskami przyrodniczymi oraz poza stanowiskami gatunków roślin i zwierząt, dla ochrony których je wyznaczono. W bardzo bliskim sąsiedztwie w stosunku do planowanej inwestycji (ok. 0,1 km) zlokalizowany jest specjalny obszar ochrony siedlisk Łąki w okolicach Chrząstowic PLH1'60010. Dla tego obszaru Natura 2000 został ustanowiony plan zadań ochronnych (zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska W Opolu z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Łąki w okolicach Chrząstowic PLH160010 (Dz. Dz. Urz. Woj. Op. poz. 977, z późn. zm.). Przedmiotami ochrony tego obszaru Natura 2000 są siedliska gatunki modraszek telejus, modraszek nausitous i czerwończyk nieparek. W ww. akcie prawnym zidentyfikowano istniejące i potencjalne zagrożenia dla zachowania właściwego stanu ochrony gatunków będących przedmiotami ochrony oraz zidentyfikowano cele działań ochronnych. Z uwagi na fakt, że teren przeznaczony pod wnioskowaną inwestycję jest aktualnie użytkowanym gruntem rolnym, nie stwierdza się by inwestycja generowała wskazane w planie zadań ochronnych zagrożenia, czy też wpływała na możliwości osiągnięcia celów działań ochronnych określonych dla ww. obszarów Natura 2000.
W odległości ok. 6,0 km od planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest rezerwat przyrody Srebrne Źródła. W odległości mniejszej niż 1 km usytuowany jest Obszar Chronionego Krajobrazu Lasy Stobrawsko-Turawskie, a od najbliższego parku krajobrazowego planowane przedsięwzięcie będzie dzielić ok. 14,5 km. W odległości ok. 0,4 km względem terenu wnioskowanej inwestycji zlokalizowany jest pomnik przyrody w postaci okazałego dębu szypułkowego. Z uwagi na odległości od planowanej inwestycji, nie przewiduje się oddziaływania na te formy ochrony przyrody.
Brak jest informacji o występowaniu w granicach planowanego przedsięwzięcia oraz w zasięgu jego oddziaływania zwierząt, roślin, grzybów podlegających ochronie prawnej oraz siedlisk przyrodniczych. Działki objęte inwestycją znajdują się w obszarze rolniczym. W odległości ok. 0,3 km zostały stwierdzone stanowiska czerwończyka nieparka. Gatunek ten wymaga obecności roślin żywicielskich (głównie z rodzaju szczaw) oraz dobrze utrzymanych cieków (np. odpowiednio koszone rowy). Obszar planowanego przedsięwzięcia może być wykorzystywany przez skowronki, świergotki polne i inne chronione gatunki ptaków. Nie można również wykluczyć obecności powszechnie występujących chronionych gatunków gadów takich jak jaszczurka zwinka czy zaskroniec. Z uwagi na powyższe w niniejszym postanowieniu, w pkt. 11.1 i II.2 określono działania minimalizujące oddziaływanie na środowisko przyrodnicze.
Inwestycja nie wiąże się z wycinką drzew ani krzewów. Teren przeznaczony pod inwestycję jest pozbawiony takiej roślinności.
Teren działki planowanego przedsięwzięcia znajduje się poza korytarzami ekologicznymi. W Kip brak jest informacji o korytarzu rangi regionalnej (wyznaczony w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Opolskiego), który przebiega w odległości ok. 0,2 km od planowanego przedsięwzięcia. Najbliższy korytarz ekologiczny o randze krajowej Dolina Odry (wyznaczony przez Instytut Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży w 2011 r. we współpracy z Pracownią na Rzecz Wszystkich Istot) jest oddalony o ok 8,4 km od planowanej inwestycji. Z uwagi na powyższe nie przewiduje się oddziaływania na korytarze ekologiczne.
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami projektowanych form ochrony przyrody i planowanych powiększeń form ochrony przyrody już istniejących - wyznaczonych w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Opolskiego.
W bezpośrednim sąsiedztwie, a zarazem w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują:
- obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek;
- obszary wybrzeży i środowiska morskie,
- obszary górskie lub leśne,
- obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych,
- obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
- obszary przylegające do jezior,
- uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.
Prawidłowa realizacja jak i eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie oddziaływać w sposób ponadnormatywny na stan środowiska i zdrowie ludzi. Gęstość zaludnienia w gminie Chrząstowice wynosi 83 os./km2.
Przedsięwzięcie położone jest w Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) o kodzie GW6000110, w regionie wodnym Górnej Odry, w Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie RW6000101188949 - nazwie Swornica, statusie silnie zmienionej części wód. W wyniku analizy dokumentów uznano, że planowane działania w ramach przedsięwzięcia nie wpłyną negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których jest mowa w art. 57, art. 59 oraz w art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1478), a ustanowionych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 listopada 2022r. (Dz. U. z 2023 r.
Planowana inwestycja nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, w związku z czym nie występuje skumulowane oddziaływanie na środowisko. Ze względu na lokalizację przedsięwzięcia procedura nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko (76 km od granic państwa).
Planowana inwestycja nie kwalifikuje się do zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii, ani też do zakładu o dużym ryzyku wystąpienia awarii. Nie spełnia kryteriów zaliczenia zakładu do jednej z wymienionych kategorii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. 2016 poz. 138).
W związku z powyższym, po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku i karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz biorąc pod uwagę aktualne zagospodarowanie terenu organ uznał, że planowana inwestycja nie spowoduje ingerencji w środowisko polegającej na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu, a budowa oraz eksploatacja nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko.
Nie jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dot. obiektów budowlanych i sposobu korzystania z nich.
Biorąc pod uwagę wnioski z przeprowadzonego indywidualnego badania ww. przedsięwzięcia i mając na uwadze jego lokalny oraz nie stanowiący zagrożenia dla środowiska przyrodniczego i ludności charakter, postanowiono jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu przy ul. Oleskiej 19 A za moim pośrednictwem, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Zwolnione z opłaty skarbowej zgodnie z art. 7 pkt 3 ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zm.)
Załączniki:
1. Załącznik nr 1 - charakterystyka całego przedsięwzięcia.
Otrzymują:
(za zwrotnym potwierdzeniem odbioru)
- Wg rozdzielnika;
- a/a;