Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Chrząstowice za 2023 r.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Chrząstowice za 2023 r.
- Wstęp
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, jednym z zadań gminy jest dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
- Zagadnienia ogólne
- W okresie od 01.01.2023 r. do 31.12.2023 r. odbiór odpadów komunalnych (i ich zagospodarowanie) z terenu gminy Chrząstowice, realizowany był na podstawie umowy zawartej z firmą Remondis Opole Sp. z o.o.
- Zasady odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości położonych na terenie gminy reguluje pakiet uchwał. Dotyczą one przede wszystkim: metody, na podstawie której naliczana jest opłata „śmieciowa”, stawek tych opłat, szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zamian za uiszczoną opłatę, terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat, wzoru deklaracji, który składa się w Urzędzie Gminy Chrząstowice, celem ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które świadczy Gmina w związku z funkcjonowaniem systemu odpadowego.
III. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania
Na terenie gminy Chrząstowice nie funkcjonują instalacje do przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych. Odpady przetwarzane były w roku 2023 r. na terenie Zakładu Komunalnego Sp. z o.o., ul. Podmiejska 69, 45-574 Opole na Instalacji Komunalnej Przetwarzania Odpadów MBP.
IV. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi
W 2023 r. nie realizowano zadań inwestycyjnych związanych z gospodarką odpadami. Na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnej zbiórki w Chrząstowicach przy ul. Ozimskiej 2B.
Koszt funkcjonowania PSZOK w 2023 r. wyniósł – 250 736,10 zł (w 2022 r. – 204 384,15 zł).
V. Liczba mieszkańców oraz punktów odbioru (wg stanu na dzień 31.12.2022 r.)
- Wg zameldowanych – 6927 osób;
- Liczba mieszkańców, którzy są objęci usługą odbierania odpadów komunalnych stałych w Gminie Chrząstowice–6292,
- Liczba punktów odbioru odpadów (nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe) –2301.
VI. Liczba właścicieli, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust.1 w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Gmina wydała decyzje określające wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami dla danej nieruchomości w ślad za zawiadomieniem o zmianie stawki – 4.
VII. Ilość odpadów wytwarzanych na terenie Gminy
Na podstawie sprawozdań firmy Remondis Opole Sp. z o.o, zajmującej się odbiorem odpadów na terenie gminy Chrząstowice, można wskazać ilość odebranych/zebranych odpadów w danym roku.
Tabela 1. Ilość odebranych odpadów komunalnych w roku 2022 i 2023 r. z terenu Gminy Chrząstowice
L.p. | Rodzaj odpadu | Ilość odpadów odebranych z PSZOK-u [Mg] | Ilość odpadów odebranych od mieszkańców (nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe) [Mg] | ||
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | ||
1 | Odpady zmieszane | - | - | 1712,86 | 1716,62 |
2 | Bioodpady | 56,32 | 68,86 | 270,16 | 304,98 |
3 | Szkło | 0 | 0 | 178,17 | 166,38 |
4 | Zmieszane odpady opakowaniowe | 0 | 0 | 212,69 | 223,80 |
5 | Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny | 1,52 | 1,81 | 0 | 0,30 |
6 | Odpady niebezpieczne | 1,88 | 1,16 | 0,10 | 0 |
7 | Odpady budowlane i rozbiórkowe | 108,26 | 120,10 | 13,02 | 8,34 |
8 | Papier i tektura | 3,54 | 6,70 | 62,74 | 60,42 |
9 | Odpady wielkogabarytowe | 56,18 | 65,20 | 123,86 | 147,61 |
VIII. Osiągnięte poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych kierowanych do składowania
- Poziom składowania odpadów komunalnych: 7,23 % (gminy nie mogą przekraczać poziomu 30% wagowo - za każdy rok w latach 2025-2029);
- Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania – 0,06%
- Osiągnięty poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych: 39 %,
- Masa odpadów komunalnych, przekazanych do termicznego przekształcania – 687,6694 Mg.
- Udział przekazanych do termicznego przekształcania odpadów komunalnych w stosunku do zebranych i odebranych odpadów: 24,36%
XI. KALKULACJA SYSTEMU ODPADOWEGO
Obliczenie bilansu systemu.
Koszty poniesione z związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych
Rodzaj kosztu | w zł |
Odbiór i zagospodarowanie odpadów | 2 450 542,92 |
Koszty obsługi systemu (wynagrodzenie pracowników, materiały biurowe, szkolenia) | 93 000,00 |
Koszt programu komputerowego | 14 760,00 |
RAZEM | 2 558 302,92 |
Dochody z tytułu opłaty za odbiór odpadów komunalnych.
Zobowiązanie | Należności (w zł) | Wpływy (w zł) | Zaległości (w zł) |
Opłata za gospodarowanie odpadami | 2 744 553,17 | 1 913 426,26 | 831 126,97 |
NALEŻNOŚĆ – KOSZTY = BILANS
2 744 553,17 zł – 2 558 302,92 zł = 186 250,25 zł
XII. WNIOSKI.
1. W 2023 r. po przeprowadzonym postępowaniu przetargowym została zawarta umowa na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z firmą Remondis Opole na okres 2 lat tj. do 30.06.2025 r.
- Bilans finansowy jest dodatni, lecz nie bilansuje systemu z uwagi na zaległości z lat poprzednich.
- Obserwuje się duży wzrost kosztów zagospodarowania poszczególnych frakcji odpadów.
- Nastąpił wzrost ilości punktów odbioru odpadów i wzrost ilości mieszkańców objętych systemem.
- Obserwuje się spadek ilości wytwarzanych odpadów zmieszanych.
- Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania został osiągnięty na bardzo dobrym poziomie – 0,06%.
- Osiągnięty poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych udało uzyskać się na wymaganym poziomie - 39 %, ale na granicy wymaganego wskaźnika – 35%. W obliczeniach poziomów ujęto szacunkowe pojemności kompostowników, co wpłynęło na wzrost poziomu odzysku i osiągnięcie wymaganych wskaźników. Istnieje obawa nie osiągnięcia poziomów w przyszłych latach, co stanowi zagrożenie ponoszenia kar finansowych w przyszłych latach.
- Wobec powyższego w postępowaniu przetargowym w zbiórce odpadów biodegradowalnych (resztki spożywcze)ujęto również kod odpadowy frakcji zielonej, aby odpady zebrane bezpośrednio „u źródła” mogły być wliczane do poziomów odzysku. Rozwiązanie to wpływa pozytywnie na podniesienie poziomu. Pociąga to jednak za sobą zasadę, że w czasie zbiórki kubłów brązowych nie ma możliwości odbioru nadmiaru odpadów zielonych zebranych w workach. Worek dyskwalifikuje przekazanie całego transportu tych odpadów na odpowiednia instalację przetwarzania.
- Przewidywany wzrost kosztów obsługi systemu wynika z podniesienia minimalnego wynagrodzenia, wzrostu kosztów zagospodarowania poszczególnych frakcji oraz inflacji.
- Od 01.01.2022 r. wprowadzono nowe stawki opłat za pojemniki na odpady dla nieruchomości niezamieszkałych. Na zaburzenie bilansu finansowego wpływały opłaty za pojemniki wnoszone przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych na terenie których powstają odpady komunalne (prowadzona działalność gospodarcza) oraz zaległości w opłatach. Z uwagi na sytuacjęgospodarczą kraju – inflacja - od 1.01.2023 r. zostały wprowadzone nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych. Istnieje duża szansa na ustabilizowanie bilansu finansowego systemu. Zmiana ta pomaga zniwelować powstały deficyt finansowy systemu.
- Stoimy na stanowisku, że proponowana przez ustawodawców możliwość wyłączenia nieruchomości niezamieszkałych z systemu doprowadzi do rozszczelnienia funkcjonującego obecnie systemu gospodarowania odpadami.
- Obserwuje się ponowny wzrost kosztów obsługi i utrzymania PSZOK. Obniżenie w poprzednich latach niestety było wynikiem sytuacji epidemiologicznej.