Postanowienie ws. zawieszenia postępowania dot. rozbudowy istniejącej fermy bydła mlecznego w miejscowości Niwki, gmina Chrząstowic
OŚ.6220.1.2025
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 zgodnie z art. 97 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572) w związku z art. 63 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana Łukasza Malek zam. Chrząstowice ul. Olimpijczyków 12
postanawiam
zawiesić postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na – „Rozbudowie istniejącej fermy bydła mlecznego w miejscowości Niwki, gmina Chrząstowice”, na terenie działek nr 301, 296 i 302 k.m. 2 obręb Niwki., do czasu przedłożenia raportu o oddziaływaniu na środowisko
UZASADNIENIE
Na wniosek z dnia 17.01.2025 r. Pana Łukasza Malek zam. Chrząstowice ul. Olimpijczyków 12, zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Rozbudowie istniejącej fermy bydła mlecznego w miejscowości Niwki, gmina Chrząstowice”, na terenie działek nr 301, 296 i 302 k.m. 2 obręb Niwki. Przedmiotowe przedsięwzięcie, zostało zakwalifikowane, § 3 ust. 2 pkt 2 (polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile zostały one określone; w przypadku gdy jest to druga lub kolejna rozbudowa, przebudowa lub montaż, sumowaniu podlegają parametry tej rozbudowy, przebudowy lub montażu z poprzednimi rozbudowami, przebudowami lub montażami, o ile nie zostały one objęte decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach) w związku z § 3 ust. 1 pkt 104 lit. a (chów lub hodowla zwierząt, inne niż wymienione w pkt 103 w liczbie nie mniejszej niż 40 DJP i mniejszej niż 210 DJP - jeżeli ta działalność będzie prowadzona:-w odległości mniejszej niż 210 m od: terenów lub gruntów, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, tj. mieszkaniowych, rolnych zabudowanych zajętych pod budynki mieszkalne, innych zabudowanych z wyłączeniem cmentarzy i grzebowisk dla zwierząt, zurbanizowanych niezabudowanych lub w trakcie zabudowy, rekreacyjno-wypoczynkowych z wyłączeniem kurhanów, pomników przyrody oraz terenów zieleni nieurządzonej niezaliczonej do lasów oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych, nie uwzględniając nieruchomości gospodarstwa, na którego terenie chów lub hodowla będą prowadzone), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Wójt Gminy wystąpił z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o uzgodnienie zakresu raportu.
Opinią nr NZ.9022.4.7.2025.EK z dnia 30.01.2025 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu wyraził opinię, iż jest potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Postanowieniem nr WOOŚ.4220.20.2025.AW z dnia 05.02.2025 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określił zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko zgodnie z art. 66 ustawy ooś, ze szczególnym uwzględnieniem:
- oceny oddziaływania planowanej inwestycji na przyrodę i krajobraz Obszaru Chronionego Krajobrazu Lasy Stobrawsko-Turawskie;
- analizy zgodności z zakazami określonymi w uchwale nr XX/228/2016 Sejmiku Województwa Opolskiego z dnia 27 września 2016 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Op. z 2017 r. poz. 414 z późn. zm.);
- oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 Łąki w okolicach Chrząstowic, w tym na jego cele i przedmioty ochrony;
- wpływu przedsięwzięcia na:
- stan powietrza atmosferycznego w szczególności w związku z emisją gazów cieplarnianych oraz odorów, wraz ze wskazaniem sposobu ograniczenia emisji, w tym rozwiązań redukujących odory np. bariery typu mokra mgła, sucha mgła, preparaty do biodegradacji, itp.,
- klimat akustyczny na najbliższych terenach chronionych,
- zmiany klimatu oraz ich łagodzenie jak również przystosowania do tych zmian oraz odporności przedsięwzięcia na klęski żywiołowe,
- skumulowanego oddziaływanie w zakresie emisji hałasu do środowiska i powietrza do atmosfery planowanego przedsięwzięcia z istniejącą fermą drobiu przy ul. Olimpijczyków;
- wnikliwej analizy konfliktów społecznych.
Postanowieniem nr CO.ZZŚ.4901.11.2025.AS z dnia 07.02.2025 r. Dyrektor Zarządu Zlewni w Opolu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wyraził opinię o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem:
- podać parametry wszystkich obiektów wchodzących w skład przedsięwzięcia oraz charakterystykę wszystkich prac budowlanych wchodzących w zakres przedsięwzięcia przewidzianych przy realizacji przedsięwzięcia z uwzględnieniem robót wykonywanych poniżej poziomu terenu wraz z ewentualnym systemem odwodnienia wykopów oraz materiałów, z jakich będą wykonane;
- określić warunki hydrogeologiczne na terenie realizacji przedsięwzięcia oraz dokonać oceny wpływu realizacji i funkcjonowania przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne wraz ze wskazaniem metod ochrony tego środowiska przed negatywnym oddziaływaniem;
- zapisy raportu powinny być dostosowane do wymagań określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 7 lutego 2023 r. w sprawie przyjęcia „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu" (Dz. U. z 2023 r., poz. 244). Dotyczy to przede wszystkim ilości odchodów zwierzęcych, rozwiązań projektowych w zakresie urządzeń do magazynowania odchodów zwierzęcych oraz sposobu gospodarowania tymi odchodami, stosowania nawozów naturalnych, magazynowania kiszonek oraz pozostałych zagadnień;
- w przypadku zagospodarowania odchodów jako odpad lub produkt uboczny pochodzenia zwierzęcego, należy wskazać potencjalnych odbiorców i wykazać możliwość przyjęcia powstającego w obrębie gospodarstwa odpadu lub produktu;
- w zakresie stosowania wytworzonego nawozu naturalnego, wykazać na podstawie obliczeń, że ilość produkowanego nawozu naturalnego będzie zgodna z prawem;
- przedstawić obliczenia potrzebnej pojemności płyty obornikowej oraz pojemności zbiornika na gnojówkę dla planowanej obsady bydła łącznie z obsadą realizowanego już przedsięwzięcia na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia;
- w zakresie jakości stosowanego nawozu naturalnego, należy wskazać rodzaj planowanych do stosowania środków chemicznych, w tym służących do dezynfekcji pomieszczeń inwentarskich;
- szczegółowo scharakteryzować miejsce czasowego przechowywania sztuk padłych oraz miejsca izolacji sztuk chorych;
- w zakresie odprowadzania wód opadowych przedstawić ewentualny wpływ na wody gruntowe występujące na głębokości średnio ok. 1,0 m p.p.t.
Mając na uwadze zasięg oddziaływania przedsięwzięcia oraz charakter planowanej inwestycji, po przeanalizowaniu stanowisk organów opiniujących w dniu 24.02.2024 r. Wójt Gminy Chrząstowice postanowieniem znak OŚ.6220.1.2025 r. stwierdził potrzebę przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko i ustalił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Przygotowanie raportu o oddziaływaniu tego przedsięwzięcia na środowisko przedłuża w czasie przebieg postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie.
W związku z powyższym zgodnie z art. 63 ust. 5 i 6 w/w ustawy postepowanie zawiesza się do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie nie przysługuje zażalenie. Postanowienie można zaskarżyć tylko w odwołaniu od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zawieszenie postępowania, zgodnie z art. 103 kpa, wstrzymuje bieg terminów przewidzianych w kodeksie.
Jeżeli w terminie 3 lat od dnia zawieszenia postępowania, strona nie złoży raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, żądanie wszczęcia postepowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach uważa się za wycofane.
Otrzymują:
- Strony postepowania – obwieszczenie;
- UG – a/a;
SKM_C30825022414062.pdf (68,01KB)
SKM_C30825022414061.pdf (265,21KB)